LAJA JOGA

Czym jest Laja Joga i tradycyjna Ścieżka Lajów? 


LAJA JOGA jest pojazdem duchowego wzrostu, pochodzącym z duchowej tradycji linii sukcesji zwanej HIMALAYA, jest darem Mędrców z gór i zawiera mądrość Wielkiego Ducha Góry. Mistrz ŚIWA zwany Królem Joginów oraz jego małżonka Bogini PARWATI zwana Strażniczką Tantry, stoją na czele całej linii sukcesji tradycji Himalaya... 

Termin Lajah oznacza rozpuszczenie, roztopienie wszelkich uwarunkowań i ograniczeń powstałych na wskutek rozmaitych zdarzeń i przeżyć mających miejsce w przeciągu całego ludzkiego życia. Bariery uwarunkowanego życia stopniowo roztapiają się, aż dusza ujrzy oświecający świt wolności i zbawienia (Kaiwalja). Lajah oznacza wchłonąć bądź rozpuścić. Joga to inaczej jednia lub pojednanie. Laja Joga to pojednanie przez rozpuszczenie. Można powiedzieć: joga pochłaniającego rozpuszczania się w Duchu Boga. 

Laja Joga jest taką formą jogi w której Jednia, Najwyższe Zjednoczenie znane też jako samadhi, zostaje osiągnięte poprzez proces laja, który oddać można sufickim terminem fana lub buddyjskim nirwana. Można powiedzieć, że laja oznacza głęboką koncentrację (skupienie, zogniskowanie) powodującą stopniowe rozpuszczenie, pochłonięcie struktur materialnego ego w przeczystej potędze Najwyższej Świadomości. Laja to proces stopniowego pochłaniania zasadniczych energii tworzących naszą materialną istotę, tak że Świadomość (Ćittam) zostaje uwolniona (wyzwolona, zbawiona) od wszystkiego co nie jest duchowe, a w czym ukryta jest boska oświecająca potęga Czystego Ducha. Można powiedzieć, że świadomość pochłonięta skupieniem w Bogu, zanurzona w Duchu, stopniowo absorbuje się tym tak, iż wszystko co nie jest duchowe od niej odpada i unicestwia się, a to co zostaje jest niezniszczalnym bytem Wiecznego Ducha, prawdziwą substancją i esencją (Sain) ludzkiej Istoty (Nara). 

Dikszan - inicjacja w Laja Jogę oznacza ustanowienie połączenia pomiędzy ludzkim duchem ubranym w ciało, a Odwiecznym Najwyższym i Najświętszym Duchem Boga, Brahmanem, który pozostaje bezcielesny. Energia inicjacji jest przepływem tchnienia Ducha Bożego i pojednaniem się z Bogiem w Duchu. Ułatwia skupienie się w Duchu i Prawdzie oraz autentycznie duchową, natchnioną modlitwę. Można powiedzieć, że inicjacja jest zawsze chrztem w Duchu Świętym dokonanym dla praktyki duchowego roztopienia się w Bogu. 

Przedwieczna Szkoła Duchowa zwana "Zakonem Misterium" lub "Ścieżką Wchłonięcia" opiera się na naukach i praktykach Laja Jogi przekazanych w bardzo dawnych czasach przez Pana Śiwę swoim uczniom i wielbicielom zwanym czela. Czohan (Pan) Śiwa założył ogółem dwanaście linii przekazu jogi, które stanowią całkowite i zupełne systemy nauczania i praktykowania we wszystkich fazach duchowej drogi rozwoju człowieka. Laja Joga jest linią przekazu dzierżoną przez wielkich Mahatmów z Aśramu znajdującego się w dolinie Himalaya.

System Laja jest jedną z czterech głównych tzw. Wielkich Dróg Duchowych, oprócz Mantra, Hatha i Radźa Jogi. Jest to więc jedna z czterech głównych form jogicznej ścieżki jakie istnieją i są możliwe do praktykowania w tym Ciemnym Wieku zwanym Kali Yugą. Warto też wspomnieć iż Pan Śiwa określił te cztery systemy jogi jako MAHA JOGĘ, jeśli praktykowane są łącznie wybrane z nich elementy podstawowe. Zasadniczo, to co oferujemy jako publiczne wprowadzenie w jogę, jest w swej istocie Maha Jogą (Wielką Jogą) i może być rozwinięte bardziej szczegółowo w jedną z Wielkich Dróg Duchowych. Oczywiście, Bractwo preferuje Odwieczną Ścieżkę Wchłonięcia (Laja Jogę). 

Linia sukcesji, czy też tradycja duchowa z której pochodzi Laja Joga zwana jest HIMALAYA, a ściślej Himalaya Tirtha Sangha. Siedmiostopniowa ścieżka (marga) duchowego wzrostu rozpuszczająca w niezmierzonej łasce oceanu miłosierdzia najwyższego Boga jest podstawą całej duchowości sukcesji GURU (Przewodników Duchowych), którzy przekazują jedną z najbardziej starożytnych i ezoterycznych form jogicznego nauczania. Tradycyjnie, na czele całej linii przekazu i jej wszystkich form, stoją: Guru Śiwa (Łaskawy) znany częściej ze swych rozlicznych emanacji jako Czcigodny Ojciec, Babadźi, oraz jego małżonka znana jako Dewi Parwati (Córka Góry, czyli szacownego Mahatma Himavat). Aćarjowie wyświęceni poprzez przekaz duchowy stanowią filary nauczania jogi jako posłannicy czy apostołowie linii sukcesji tej wedyjskiej laja jogi. 

Wszelkie jogi hinduskie i tybetańskie czerpią z tego źródła najprzedniejszego niebiańskiego nektaru. W istocie swej JOGA jako duchowa droga jest dużo starsza niż tradycja hinduska, gdyż ta pochodzi ledwie z VII wieku naszej ery! Laja Joga może zostać nazwana jogą wchłonięcia (rozpuszczenia się) w świadomość Wielkiego Ducha, Światła i Życia. Guru Śiwa, głowa całej jogicznej linii nauczania zwany jest też Ojcem, Baba, a jeszcze częściej Ojcem Mistrzem, co brzmi Wale Baba. Guru Śiwa żył i chodził po ziemi tak samo jak Ty około 10 - 12 tyś. lat przed naszą erą. Właśnie tak starożytna jest nauka jogi, którą odkrył i założył wspólnie ze swą małżonką Dewi Parwati. Naprawdę bezpośrednio naucza tylko nielicznych, najczęściej Arhatów, sam pozostając raczej duchowym patronem wszystkich adeptów i adeptek jogi. Abstrakcyjne pojęcie Śiwa (Łaska Boża) określające najwyższy duchowo byt uniwersum odróżniamy tu od imienia żyjącego na ziemi jogina, którego zwiemy Guru Śiwa! Absolut częściej określamy jako Paramśiwa! 

Bodhidharma, który przyniósł naukę wedyjską do Chin, poprzez Tybet, przyniósł dokładnie nauki i praktyki starożytnych jogów, włącznie z śiwaicką sztuką walki kalaripajat znaną później jako Shaolin. Także Gautama Buddha praktykował jogę, poprzez jogę osiągnął oświecenie i zaproponował jogę jako powszechną drogę do wyzwolenia, do zbawienia ludzkich istot. Szkoły tak zwanego buddyzmu tybetańskiego do dzisiaj, jak na ironię, mówią że są szkołami praktyki jogi tybetańskiej, a termin buddyzm jest tam nieznany. Buddha zaś jest czczony jako jogin, który osiągnął doskonałą świętość oświecającego przebudzenia. W istocie swej joga praktykowana we wszystkich szkołach buddyjskich zasadza się głównie na metodach Mantrajany oraz na systemie Radźajogi. 

Programy zajęć obejmują jeden weekend (2 dni) lub okres 3-4 dni (dla zaawansowanych także dłuższe sesje) z naukami i ćwiczeniami, praktyką w kręgach i parach. Wszystkie zajęcia obejmują podstawowe i niezbędne elementy wiedzy i praktyki starożytnych lajów indyjskiej linii Himalaya (Parvata) dla postępowania starożytną autentyczną drogą duchowego rozwoju. Wymieniono najczęściej występujące tematy i programy zajęć warsztatowych (seminaria i spotkania).

Rudrajana (Szamanizm Indyjski Rudrowy) - medytacyjna praca z duchami przyrody i żywiołami (Bhutadźaja). Wchodzenie w świadomość aniołów przyrody (lasów, jezior, rzek, gór etc.) oraz w świadomość duchów żywiołów. Inicjacje w duchowe moce żywej przyrody, intuicyjne rozwijanie świadomości potrzeb ducha przyrody, kierownictwo duchów przyrody.

Nauka o Ćakramach, Nadi i Kundalini - jak budzić i rozwijać kwiaty lotosu oraz ich moce, koncentracja na ćakramach, lotosy podstawowe i tajemne, indywidualny ćakram urodzeniowy, autentyczna indyjska ćakroterapia, krija i budzenie kundalini.

Tantra, Mohana Tantram - związki miłosne i życie intymna, transformacja siły rozrodczej, eros, filos i agape, kreowanie związku opartego na szczęściu, przyjaźni i wolności, związki tantryczne monogamiczne (cherubinowe) i poligamiczne (wolne) oraz zasady ich funkcjonowania, seks partnerski, przemiana uczuć i emocji, leczenie ran starych związków, metody wstrzemięźliwości i seks uświęcony, swoboda ekspresji życia intymnego, bliźniacze płomienie i odnajdywanie doskonałego partnera, życie intymne a rozwój duchowy, siła seksualna w rozwoju duchowym i oświeceniu.

Tantra dobrobytu (Bhadrakali Tantram), pomyślności i powodzenia - boskie zasady dobrego prosperowania, przyciąganie odpowiednich współpracowników, zasady samoutrzymania i samowystarczalności, afirmacje dobrobytu, rytuał sukcesu (Lakszmi Pudźa).

Joga klasyczna według Patańdźalego i jogicznych Upaniszad - pełna ścieżka instrukcji i praktyki, opanowanie umysłu, żywiołów i zmysłów, wyciszanie mentalnych wrażeń, stan spokojnej i twórczej świadomości i jego pogłębianie, podstawowe metody pracy z oddechem, dźwiękiem omkara, światłem, tattwą (żywiołem), śnieniem i afirmatywną wizualizacją, poszerzanie świadomości, stany przebudzonej świadomości, dwanaście ścieżek klasycznej jogi.

Symbolika Znaków Mocy (Yantram) stosowanych w duchowej podróży, tajemna moc mistycznych znaków, magia znaków mocy; podróż do wyższej jaźni, odsłanianie sfery intuicji; jantra i mandala; cudowna moc leczniczych znaków i symboli.

Moc i potęga dźwięku (Mantram) - wibracje sylab i słów, znaczenie i działanie dźwięków, mistyczne głoski służące duchowemu rozwojowi, magiczna moc inwokacji i recytacji (mantra i dźapas), modlitwa różańcowa i jej potężne efekty, alikwota, śpiewy.

Odradzająca moc oddechu (Prana-Krijam) - nauka połączonego oddychania, oddechy żywiołów, usuwanie napięć i bloków psychicznych z pomocą ćwiczeń oddechowych, relaksacja i odstresowanie, oddychanie lecznicze (respiroterapia), oddech w rozwoju duchowym, afirmacja i rytm oddechu, ładowanie kanałów energii (nadi), sztuka życia z pomocą metod oddechowych.

Praktyki świadomego umierania (Mrtyu Tantram) - techniki przenoszenia świadomości w wyższe wymiary egzystencji, etapy mistycznej śmierci, brama śmierci w rozwoju duchowym, zjawisko śnienia a śmierć, anioły śmierci, oczyszczanie pociągu do śmierci i uwalnianie od zdarzeń fatalnych (klątw), oczyszczanie doznań sennych i astralu (kamamanasu).

Anioły i niebiosa (Deva-Yanam) - anioły tradycji wedyjskiej i judejskiej, sposoby przywoływania i zjednywania anielskich istot, metody pracy z aniołami, duchowymi mistrzami i świętymi, niebiańskie przewodnictwo duchowe, sfery i hierarchie niebiańskie, nauki wedyjskie o lokach (światach zamieszkałych) i ich mieszkańcach.

Rozwój duchowy człowieka (Apyayanam) - pojęcie guru i praca pod przewodnictwem guru, znaczenie inicjacji w duchowy rozwój, kierownictwo duchowe, trening rozwoju osobowości i transformacji ego, etapy budzenia wyższej świadomości, metody samorealizacji, odwieczna ścieżka prawości, równowaga wody i ognia, chrzest duchowy i stopnie mistycznej ścieżki, budzenie mocy duszy, duchowa droga wojowników Szambali, błędy w praktykach i metodach, metody jogi starochrześcijańskiej.

Ajurweda (Siddham, Bhaishajyam) - podstawy wiedzy o zdrowym życiu, joga uzdrawiania i długowieczności, medytacje samouzdrawiania, masaże, zioła, afirmacje, rytuały uzdrawiania, inicjacje na ścieżkę duchowych uzdrowicieli, raj zdrowia i pomyślności. W Jedność Nauk Wszystkich Religii - zjednoczenie wszystkich religii, jedna wiara i jeden cel, odmienność metod szczegółowych, wspólne podstawy wszystkich religii, celebracja jedności wszystkich religii, zasada zjednoczeniowa, synteza duchowa, czystość przekazu nauk i domieszki demoniczne, uniwersalne praktyki duchowe każdej religii, wspólne źródło. 


Laja Marga - Ścieżka Wchłonięcia

LAJA MARGA Siedmiostopniowa ścieżka (Marga) duchowego wzrostu rozpuszczająca w niezmierzonej ŁASCE oceanu miłosierdzia Najwyższego Boga, poprzez sukcesję mistrzów linii przekazu. Proces laja jest rozpuszczeniem cielesnej natury (wirat) w wielkiej przestrzeni ducha, w pustości kosmicznego bezkresu (mahakaśa). Wielki Święty, Boży Duch jest nieustannym dążeniem wszystkich aspirantów ścieżki laja - zwanych też, czela, co znaczy uczeń. Można nazwać laja jogę ścieżką wchłonięcia w świadomość Wielkiego Ducha (Brahmana, Paramatmana, Paramśiwa). Siedem kolejnych stopni uczniowskich powiązanych jest z siedmioma ośrodkami duchowej energii, czyli tzw. ćakramami. Proces wewnętrznej przemiany na każdym stopniu odpowiada rytmowi życia każdego z adeptów ścieżki, wyznaczając jakby kolejny pojazd do celu, podróżujący jednak z coraz większą prędkością.

Laja Joga znana jest zwykle ze swych głęboko ezoterycznych nauk o ćakramach, ośrodkach subtelnych energii i mocy duszy (jaźni). Laja Joga - jako całość jest pojazdem duchowego wzrostu, pochodzącym z duchowej tradycji lini sukcesji zwanej Himalaya, jest darem Mędrców z gór i zawiera mądrość Wielkiego Ducha Góry. Wielcy Ryszi (Mędrcy) kultywują tę ścieżkę wchłonięcia w Łaskę Guru. Mistrz SIWA zwany Panem Joginów oraz jego małżonka Bogini PARWATI zwana Strażniczką Tantry, stoją na czele całej lini sukcesji tradycji Himalaya. Praktyka Laja Jogi zawiera ogromne bogactwo kontemplacji piękna przyrody oraz wiele misteriów związanych z aniołami - duchami przyrody. Najpierwszym aniołem Bożym czuwającym nad harmonią życia w naturze i rozwojem wszystkich form życia jest Rudradewa. Możemy pamiętać iż większość uzdrowień dzieje się poprzez otwarcie serca dla leczniczych potęg duszy żyjącej jako przyroda. Wszystko co Bóg stworzył jest bowiem dla nas dobre, a nie stworzył On niczego złego. Stąd jogiczne treningi harmonii z siłami przyrody niosą nam dobro, są dla nas dobrem i częstokroć jedynym Bożym lekarstwem.

Wszystkie elementy nauki i praktyki jogi mogą być odnalezione na ścieżce laja w tradycji Himalaya. Ścieżka zawiera również tzw. Tajemną Czterostopniową Laja Jogę. Jest to praktyka aspirantów Zakonu Swami, którzy ukończyli już pracę Siedmiu Pojazdów ku Wielkiemu Duchowi. Można spróbować pojąć ścieżkę laja jogi poprzez Cztery Filary Praktykowania, czyli tzw. Laja Wadźra. Oto podstawowe filary tej jogi:

1. Wairagja - to wolność i nieprzywiązywanie;
2. Abhjasa - stała, regularna praktyka; jaźń serca;
3. Śraddha - to wiara i wierność, ufność i zaufanie;
4. Wirja - oto i siła, moc, energia i wigor!

Jak łatwo zauważyć, wolność duchowa jest fundamentem ezoterycznego treningu duchowego już od podstaw całej Laja Jogi. Najwyższa klasa jogi, Kaiwalja Pada także jest ścieżką wolności. Joga uwalnia od wszelkiego zniewolenia, szczególnie też od zniewolenia mającego miejskie w ciemnych sekciarskich ruchach parareligijnych, które łatwo stają się masowe i społeczne. Zbawienie, wyzwolenie, a więc wolność duchowa jest alfą i omegą Laja Jogi. Jakakolwiek dyscyplina treningowa jest Jedynie środkiem służącym doskonaleniu umysłu, ciała, transformacji emocji, oczyszczenia magazynu podświadomości, a w efekcie duchowemu wyzwoleniu.

Ścieżkę wyznaczają jej kolejne stopnie. Siedem kolejnych wtajemniczeń ukazuje pracę duchową w tradycji Himalaya, czy jak wolisz Waidika Laya Yoga.

1. Sadhana zwana też Mansa Jogą stosuje ćwiczenia leczniczego oddychania, pracę z dźwiękiem (mantrą) i wizualizację światła lub kontemplacje piękna przyrody jako podstawę wewnętrznej przemiany. Stopień ten można ująć słowem Zatrwożony, gdyż oddaje stan osoby szukającej w ćwiczeniach jogi pomocy i rozwiązania swych problemów. Mansa Joga to inaczej Integralne Uzdrowienie Człowieczego Umysłu. Laja Sadhana to ćwiczenia dla harmonii w życiu. Pierwsza lekcja laja jogi ma za zadanie usunąć splamienia chaosu i niepokoju umysłu. Jest to trening doskonalenia umysłu i transformacji emocji. Pierwsze ćwiczenia służą rozwiązywaniu emocjonalnych problemów i rozwojowi mentalnych mocy drzemiących w naszych umysłach, a rozbudzanych przez Bożą Światłość i Miłość tryskającą z głębi duszy, z głębi prawdziwej jaźni. Duchowe przebudzenie w codziennym życiu, uzdrowienie swojego życia oraz usunięcie korzenia lęku materialnej egzystencji dla zbudowania siły wiary, oto esencja pierwszego stopnia praktyki w Zakonie Misterium (Laja Sangha), który jest świecką wspólnotą praktykujących lajów.

2. Abhjasa - oto i drugi stopień praktyki ujmowany słowem Rozglądający. Utwierdzanie w jaźni serca. Schronienia i ślubowania, a także ofiarowania określają ten stopień, na którym głównym motywem praktyki jest poszukiwanie Boga i w ogóle duchowy rozwój. Stałość i regularność w praktyce jest niezmiernie ważna, tak samo jak ścisłe trzymanie się instrukcji nauczyciela.

3. Pradźnia-sadhana - to poszukiwanie mądrości ujęte słowem Kołaczący, od pukania do wrót mądrości i wiedzy duchowej wewnątrz ludzkiej jaźni. Dźńana Joga mędrców zwanych Ryszi (Sufi). W tej lekcji pojawia się ideał duchowego oddania i uwielbienia jako klucz do wrót komnaty mądrości.

4. Pradźnia-abhjasa - jest jogą centralną łączącą ścieżkę Siedmiu Stopni według ćakramów ze ścieżką Dwunastu Stopni według serca. Ten pojazd pracuje poprzez ośrodek serca i rozwija Mądrość urzeczywistnienia własnej Duszy (Purusza). Słowo Słuchający ujmuje ten pojazd wznoszenia. Harmonia z Prawem Wszechświata.

5. Krija-sadhana - tu nutą przewodnią jest wycofanie świadomości ze świata zewnętrznego do wewnątrz i wsłuchiwanie się w wibracje dźwięku ducha. Słowem Przypominający można ufać fundamentalną działalność adepta tego pojazdu. Duch przypomina o wszystkim w stosownym czasie. Praktyka tej Pierwszej Krija Jogi obejmuje głównie ćwiczenia zwane sthula krija.

6. Kriia-abhjasa - tu adept zajmuje się praktyką zwaną Krijaśaktipat, która jest łaską guru lini przekazu, wszechłaską Boga. Wiele można powiedzieć i zrozumieć poprzez kluczowe słowo: Przetwarzający. Oto i praca przekształcania nasion przeszłości. Zwiemy tę praktykę Drugą Krija Jogą a zawiera ona przede wszystkim ćwiczenia zwane sukszma krija, subtelnymi krijami.

7. Samnjasa - ujmowana słowem Rycerz oznacza pojazd najintensywniejszych przemian opierających się o praktykowanie wyrzeczenia i oddzielenia. Nieustająca Dhjana, czyli kontemplacja przepływu Wielkiego Ducha, jest praktyką aspirantów rozpuszczających się w Tęczowe Światło. Spalanie całej przeszłej karmy. Podstawową pracą jest intensywna Mahasadhana, Wielka Praktyka Samoofiarowania.

SAMADHI MAHALAJA - Jeden jest cel wszystkich systemów duchowej praktyki, chociaż metody są nieraz tak odmienne. Sposób osiągania samadhi - celu wszelkiej jogi jest w tradycji Himalaya nazywany Mahalaja, o oznacza Wielkie Wchłonięcie, rozpuszczenie się w Tęczowe Ciało, zjednoczenie z Bogiem. Bhawana (Nirwana), Dharmamegha, a w końcu Mahasandhi to trzy kolejne stopnie ostatecznego rozpuszczenia się w bezkresie Wielkiego Ducha. Kres drogi wstąpienie na Niebiosa na wzór Śiwy, Henocha, Eliasza, Jezusa, Padmasambhawy i innych wielkich, Bożych Joginów. Osiągając bezkres praktykuje się Trzecią Krija Jogę zwaną ściślej terminem Laja Krija. Jest to przedmiot praktyki Tajemnej Laja Jogi zwanej też Kandha Jogą Podążanie za Nauczycielem (Aćarja) pozwala opanować coraz głębsze i intensywniejsze pojazdy inicjacyjnych praktyk. Wszystko dzięki pełnemu miłości i woli wewnętrznego rozwoju podążaniu za Guru Himalaya.

Kultywując Laja Jogę warto pamiętać też o zasadach wyzwalającego, zbawczego działania, polegającego u podstaw na pracy z radością i oddaniem dla wszechmogącego Boga. Praca z radością i zadowoleniem jest podstawowym warunkiem dla wzrostu dobrobytu. Kiedy oddajesz się pracy dla Boga z radością On w swej wszechłasce obdarowuje ciebie wszystkim co dla życia jest ci potrzebne. Mądrość ta stanowi całą nić przewodnią tantrycznego kursu duchowej pros­perity i często jest podstawą tak osobistego jak duchowego szczęścia i spełnienia w życiu. Wiele ćwiczeń jednak służy pomocą jak tę prostą zasadę wcielić wżycie. Ofiaruj swoje czyny jedynemu Dobremu jakie jest, a On obdaruje ciebie Łaską.



Śri Śri Himalaya Swami


LINKI: 


Więcej materiałów o Laja Jodze znajdziesz na portalach: 



I w artykułach na tym portalu duchowym: 

Laja Krija - Pierwowzór Holotropii, Rebirthingu i Regresji: 


Czakry - Duchowe Centra Energetyczne Człowieka: 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz